Wednesday 9 November 2011

TIKUS - RAT

Tikus Norway (Rattus norvegicus, juga dipanggil tikus coklat atau tikus pembetung) adalah perosak pemusnah yang dijumpai dalam kawasan-kawasan perumahan bandar dan pinggir bandar. Tikus ini makan dan mencemarkan makanan, kerosakan bangunan-bangunan dan harta lain dengan menggigit dan burrowing mereka, dan boleh menyebarkan penyakit-penyakit yang memberi kesan kepada manusia dan haiwan peliharaan.

Setelah mengetahui serangan Tikus
Kehadiran tikus dapat dikesan oleh najis atau bukti menggigit segar. Trek boleh dilihat di dalam lumpur dan pada permukaan berdebu. Landasan dan lubang boleh didapati di sebelah bangunan, di sepanjang pagar atau trek kereta api, dan di bawah tumbuh-tumbuhan rendah dan serpihan.



Tikus Fakta
Tikus Norway husky, tikus keperangan yang berat kira-kira 11 auns. Mereka adalah kira-kira 13 hingga 18 inci panjang termasuk ekor 6 hingga 8 1 / 2 inci. Bulu mereka adalah kasar dan kebanyakannya perang dengan hitam yang bertaburan di atas permukaan atas. Bawah biasanya kelabu ke kekuningan putih.

Tikus akan makan hampir apa-apa jenis makanan, tetapi mereka lebih suka makanan seperti daging dan gandum segar yang berkualiti tinggi. Tikus memerlukan 1 / 2 hingga 1 auns bendalir air setiap hari apabila memakan makanan kering. Tikus mempunyai rasa berminat, pendengaran dan deria bau. Mereka akan memanjat untuk mencari makanan atau perlindungan, dan mereka boleh mendapatkan pintu masuk ke bangunan apa-apa melalui pembukaan yang lebih besar daripada 1 / 2 inci di seluruh.

Tikus telah litters 6 hingga 12 anak-anak muda, yang lahir 21 hingga 23 hari selepas mengawan. Tikus muda mencapai kematangan pembiakan dalam kira-kira tiga bulan. Pembiakan adalah yang paling aktif pada musim bunga dan jatuh. Perempuan purata telah 05:56 litters setahun. Tikus boleh hidup sehingga 18 bulan, tetapi kebanyakan mati sebelum mereka berusia satu tahun.

Pencegahan dan Kawalan Tikus
Sanitasi. Sanitasi miskin dan kehadiran tikus bantuan sampah untuk terus hidup di kawasan perumahan. Sanitasi yang baik dengan berkesan akan menghadkan bilangan tikus yang boleh hidup di dalam dan di sekitar rumah. Ini melibatkan rumah tangga yang baik, simpanan dan pengendalian bahan-bahan makanan dan sampah, dan penghapusan tempat tinggal rodensia (naungan). Kandang anjing di luar mesti dijaga dengan baik untuk mengurangkan masalah tikus yang berpotensi. Mengeluarkan semak di sekitar rumah membolehkan pemeriksaan tanda-tanda tikus. Amalan kebersihan yang baik tidak akan menghapuskan tikus di bawah semua keadaan, tetapi akan membuat persekitaran yang kurang sesuai untuk mereka berkembang maju.

Pembinaan tikus-Bukti. Bentuk yang paling berjaya dan kekal kawalan tikus adalah untuk "membina mereka keluar" dengan membuat akses kepada struktur mustahil. Sebaik-baiknya, semua tempat-tempat di mana makanan disimpan, diproses atau digunakan harus rodensia-bukti. Sebahagian besar makanan Store, benih burung serta makanan haiwan peliharaan kering dalam tin logam dengan penutup tightfitting.

Meterai sebarang bukaan yang lebih besar daripada inci 1 / 4 tidak termasuk kedua-dua tikus dan tikus. Lowongan di mana saluran utiliti memasuki bangunan hendaklah dimeteraikan ketat dengan logam atau konkrit. Lantai melengkapkan parit dan paip pembetung dengan grates tightfitting mempunyai bukaan kurang daripada 1 / 4 inci diameter. Pintu, tingkap dan skrin mestilah muat ketat. Ia mungkin perlu untuk melindungi pinggir dengan kepingan logam untuk mencegah menggigit.

Perangkap. Memerangkap adalah satu kaedah yang berkesan untuk kawalan. Ia adalah kaedah pilihan di rumah, garaj dan struktur lain di mana hanya beberapa tikus hadir. Memerangkap mempunyai beberapa kelebihan: 1) ia tidak bergantung kepada racun yang sememangnya berbahaya; 2) membenarkan pengguna untuk menentukan jika tikus dibunuh dan 3) ia membolehkan pelupusan bangkai tikus, lantas menyingkirkan masalah bau yang mungkin berlaku apabila keracunan yang dilakukan di dalam bangunan. Walau bagaimanapun, memerangkap adalah sia-sia jika prosedur untuk mencegah reinfestation tidak diikuti.

Snap perangkap yang mudah, dan murah berkesan dan boleh dibeli di kebanyakan perkakasan dan kedai-kedai runcit. Perangkap umpan dengan mentega kacang, gula-gula coklat, buah-buahan kering atau sekeping kecil anjing panas atau bacon terikat selamat untuk memicu. Menetapkan mereka supaya mencetuskan sensitif dan akan spring mudah. Tetapkan perangkap berhampiran dengan dinding, di belakang objek, dalam sudut-sudut gelap dan di tempat-tempat di mana bukti aktiviti dilihat. Tempat mereka supaya tikus akan lulus secara langsung ke atas pencetus kerana mereka mengikuti kursus semulajadi perjalanan, biasanya dekat dengan dinding. Perangkap boleh ditetapkan pada ledges atau di atas palet daripada bahan-bahan yang disimpan jika tikus yang aktif di lokasi tersebut.

Gunakan perangkap yang cukup untuk menghapuskan tikus dengan cepat. (Menggunakan perangkap terlalu sedikit kesilapan biasa oleh individu-individu yang cuba untuk mengawal tikus.) Meninggalkan perangkap Nyahset sehingga umpan telah diambil sekurang-kurangnya sekali (prebaiting) selalunya meningkatkan kejayaan memerangkap. Satu alternatif kepada perangkap papan gam, yang menangkap dan memegang tikus cuba untuk menyeberangi mereka dalam banyak flypaper cara yang sama menangkap lalat. Tempat papan gam di sepanjang dinding di mana tikus perjalanan. Dua atau tiga papan gam meletakkan sampingan oleh sisi akan lebih berkesan daripada papan individu. Jangan menggunakan mereka di mana kanak-kanak, haiwan peliharaan atau hidupan liar wajar boleh menghubungi mereka. Papan gam boleh diletakkan di dalam kotak umpan mengganggu tahan di lokasi yang terdedah. Papan gam kehilangan keberkesanan mereka di kawasan berdebu kecuali dilindungi dan keterlaluan suhu juga boleh menjejaskan tackiness gam. Papan gam kadang-kadang digunakan untuk menangkap tikus yang berhati-hati dengan perangkap snap.

Racun umpan (Rodenticides). Rodenticides adalah racun yang membunuh tikus. Mereka boleh dibeli di kedai-kedai hardware, kedai-kedai makanan haiwan, kedai-kedai diskaun, pusat taman dan tempat-tempat lain di mana racun perosak dijual. Jangan membeli umpan rodensia tidak berlabel dari penjaja tepi jalan atau lain-lain sumber yang tidak menentu. Jangan membeli umpan yang mempunyai label yang tidak lengkap atau yang muncul "buatan sendiri."

"Membina" tikus dan memerangkap kaedah kawalan yang paling berkesan. Umpan Rodent harus digunakan hanya sebagai tambahan kepada kaedah-kaedah ini. Jika terdapat keperluan yang berulang-ulang untuk menggunakan umpan, ia adalah berkemungkinan bahawa sanitasi dan rodensia kalis perlu diperbaiki. Ingatlah bahawa umpan rodensia racun. Pastikan mereka yang berdaftar dengan Agensi Perlindungan Alam Sekitar Amerika Syarikat dan sentiasa mengikut arahan label tepat. Jika umpan yang digunakan dalam bangunan, pasti mereka dilabel khusus untuk kegunaan dalaman.

Bahan-bahan aktif dalam umpan yang digunakan pada tahap yang amat rendah, jadi malu umpan tidak berlaku apabila menggunakan dengan betul digubal umpan. Kebanyakan ini umpan menyebabkan kematian hanya selepas mereka makan selama beberapa hari, walaupun beberapa jenis boleh menyebabkan kematian selepas memberi makan satu. Pastikan bahawa umpan segar boleh didapati secara berterusan sehingga tikus berhenti makan.

Pemilihan umpan dan Penempatan. Umpan boleh didapati dalam beberapa bentuk. Umpan biji-bijian yang makan atau bentuk pelleted terdapat dalam paket plastik, selofan atau kertas kecil. Ini dimeteraikan "pek tempat" menyimpan umpan segar dan membuat ia mudah untuk meletakkan umpan dalam lubang, dinding atau lokasi lain. Tikus mengerikit ke dalam paket untuk makan umpan. Umpan gaya Blok juga sangat berkesan untuk kebanyakan situasi. Menggunakan stesen umpan tahan mengganggu menyediakan perlindungan bagi orang-orang, haiwan peliharaan dan haiwan lain. Umpan stesen tempat di sebelah dinding dengan bukaan dekat dengan dinding atau di tempat-tempat lain di mana tikus yang aktif. Apabila mungkin, selamat stesen umpan dengan objek yang tetap untuk mengelakkan daripada bergerak. Jelas label semua stesen umpan "Awas Tikus Bait" sebagai langkah-langkah keselamatan.

Peranti bunyi dan Elektronik. Tikus dengan cepat menjadi biasa untuk bunyi yang kerap berulang-ulang. Bunyi ultrasonik, orang-orang di atas julat pendengaran manusia, mempunyai kegunaan yang sangat terhad kerana mereka adalah arah dan tidak menembusi belakang objek. Selain itu, mereka dengan cepat kehilangan keamatan mereka dengan jarak. Terdapat sedikit bukti bahawa bunyi apa-apa jenis akan memacu tikus yang ditubuhkan dari bangunan atau sebaliknya memberikan kawalan yang mencukupi.

Kawalan oleh Kucing dan Anjing. Banyak masalah tikus di sekitar rumah boleh berkaitan dengan pemeliharaan haiwan kesayangan. Malah, tikus boleh hidup dalam persatuan yang sangat rapat dengan kucing dan anjing. Tikus yang sering hidup di bawahnya dibenci dan tidak lama lagi belajar mereka boleh makan makanan anjing apabila dia tidak hadir atau tidur. Walaupun kucing rumah, beberapa anjing dan pemangsa lain membunuh tikus, mereka tidak biasanya menyediakan kawalan tikus yang berkesan.

Pelupusan Hewan peppers Mati
Sentiasa memakai sarung tangan getah yang utuh atau plastik ketika mengeluarkan tikus mati dan apabila membersihkan atau membasmi kuman barang-barang yang dicemari oleh tikus. Rendam atau semburan tikus mati dengan penyelesaian membasmi kuman (3 sudu peluntur segelen air atau pembasmi kuman komersil yang mengandungi fenol) sehingga benar-benar basah dan tempat di dalam beg plastik. Beg itu perlu diletakkan dalam beg kedua dan sentiasa bertutup rapat. Buang tikus dalam bekas sampah dengan penutup tightfitting. Selepas mengendalikan tikus, menetapkan semula perangkap dan membersihkan objek yang tercemar, benar-benar mencuci tangan yang bersarung getah di pembasmi kuman isi rumah umum atau di dalam sabun dan air. Kemudian keluarkan sarung tangan dan terperinci membasuh tangan anda dengan sabun dan air.


Penerbitan ini adalah untuk mendapatkan maklumat dan bertujuan sebagai panduan sahaja. Sentiasa membaca dan mematuhi semua arahan label semasa bagi racun perosak. Jika mana-mana maklumat di dalam cadangan ini tidak bersetuju dengan label racun perosak, arahan label mesti diikuti.

1 comment:

  1. Rumah penuh dgn tikus?
    =================================
    RACUN TIKUS VICTORY - pest control grade
    =================================
    ➡ Fomulasi USA ,100% berkesan
    ➡ Tidak mati dicelah
    ➡ Jimat masa
    ➡ Sepekat boleh pakai 2-3 tempat
    ➡ Dijamin berkesan
    Whatsapp/SMS Order:
    ➡ 016 977 5478

    Racun Tikus Victory berasa amat BANGGA dapat menolong RAMAI TANGGA yang penuh dengan TIKUS.
    ========================================
    Tikus anda adalah Tanggungjawab Racun Tikus Victory
    ========================================

    ReplyDelete